Educație sanitară și prevenție

Analize regulate

Una dintre măsurile majore de evitare a îmbolnăvirilor o reprezintă efectuarea regulată a unui set de
analize uzuale, care să evidențieze eventuale predispoziții pentru îmbolnăviri.

Analizele de sânge, sumarul de urină, o electrocardiogramă și o spirometrie sunt teste care arată cât de
sănătoși suntem și care sunt factorii de risc la care suntem expuși.

Aglomerația

Mijloacele de transport în comun, marile magazine ori sălile de cinema, mai exact zonele aglomerate pot
fi o sursă puternică de îmbolnăvire.

Viroze, răceli, infestarea cu păduchi, hepatita sunt doar câteva dintre afecțiunile care pot fi dobândite ca
urmare a expunerii unor asemenea medii. Evitarea pe cât posibil a acestor aglomerări reprezintă o metodă
de profilaxie.

Intrarea în colectivitate a preșcolarilor este, de asemenea, momentul în care se produc cele mai multe
îmbolnăviri la această categorie de vârstă. Prevenirea răspândirii îmbolnăvirilor se face doar printr-o
atenție sporită a părinților și prin evitarea contactului dintre copiii sănătoși și cei bolnavi.

Poluarea

Poluarea din atmosferă este asociată cu numeroase probleme de sănătate, cele mai importante fiind
afecțiunile pulmonare. Aerul poluat poate fi un factor major de risc inclusiv pentru autism, ADHD sau
obezitate.

Ca măsuri preventive, e importantă urmărirea raportului emis de meteorologi, care cuprinde și date
privind nivelul poluării din aer. În zilele în care concentrația de ozon din aer este foarte ridicată trebuie
evitată petrecerea îndelungată a timpului în mediul exterior.

Igiena alimentației

Un regim sănătos de alimentaţie trebuie să conţină anumite repere orientative ce încep cu orarul bine
stabilit al meselor, un ambient adecvat si se termină cu evitarea alimentelor alterate sau cu termen de
garanţie depăşit.

• înainte de fiecare masă, păstrati-vă cateva minute pentru a vă linişti si relaxa;
• nu purtaţi discuţii in contradictoriu cu ceilalţi comeseni şi nici la telefonul mobil;
• mestecaţi lent şi bine, astfel veţi avea posibilitatea de a savura pe deplin gustul mâncării, deoarece
aceasta va veni în contact cu toate papilele linguale gustative;
• înghiţiţi încet şi faceţi mici pauze după fiecare 3-4 înghiţituri, pentru a preveni aerofagia („înghiţirea” de
aer, ce vă umple stomacul în locul alimentelor);
• nu consumaţi apă in timpul meselor sau imediat după masă, deoarece aceasta modifică pH-ul sucurilor
digestive, lăsând alimentele în bună parte nedigerate;
• respectaţi numărul de cel puţin trei mese în cursul unei zile – 3 mese şi două gustări – şi nu săriţi peste
micul dejun, acesta este obligatoriu;
• ultima masă a zilei trebuie luată cu cel putin 3-4 ore înainte de culcare, pentru a avea un program optim
de somn;
• după mesele bogate trebuie evitată pozitia de culcat, cel puţin o ora. În acest fel sunt prevenite tulburările
digestive asociate unei hernii hiatale potenţiale (alunecarea unei porţiuni de stomac din abdomen în
torace, prin hiatusul esofagian al diafragmului – muşchiul despărţitor situat intre torace si abdomen);
• după mese, nu este indicat efortul fizic sau intelectual, impunându-se un repaus de 30 minute.
• evitaţi alimentele bogate in aditivi şi conservanți, adaosurile pentru gust şi aromele nenaturale, ce
diminuează activitatea si eficacitatea sistemului imunitar. Alimentaţia cât mai naturală, preparată prin
metodele clasice de fierbere sau coacere, fără grăsimi sau potenţiatoare de gust, este cea mai bună alegere.
• consumaţi fructe şi legume proaspete în cantitaţi cât mai mari;

Igiena corpului

Igiena corpului se asociază cu activitatea corectă a organismului, duce la îmbunătățirea schimbului de
substanțe cu mediul, a circulației sangvine, digestiei alimentare, respirației, dezvoltării posibilităților
fizice și intelectuale a omului. Igiena corpului necesită, mai întâi de toate, păstrarea curățeniei pielii. Rolul pielii pentru organism e foarte important!

Pe lângă plămânii, pielea participă la respirație: prin tuburile excreției sudoripare, în fiecare zi se excretă din organism în jur de 700g de apă, cu ajutorului căruia se elimină din organism substanțele toxice, ce apar în urma activității vitale a organismului. În același timp, pielea apără organismul de agenții externi.

Păstrarea pielii în curățenie e necesară pentru activitatea ei normală. Praful, nimerind pe piele și amestecându-se
cu excrețiile sărate a sudorii, astupă canalele de excreții ale glandelor sudoripare, astfel încălcând
regimul normal funcțional al pielii. În fine, pe piele se pot acumula microorganisme patogene, care sunt
periculoase pentru viața și sănătatea omului.

Aflarea sistematică a pielii sub acțiunea murdăriei poate duce la dezvoltarea diferitelor boli. De aceea e
foarte important spălarea regulată a corpului cu săpun și apă fierbinte.

Îngrijirea părului necesită o acuratețe deosebită, pentru că în păr deseori nimerește praful și murdăria. Mâinile trebuie spălate cu săpun mai multe ori pe zi. Unghiile de la mâini trebuie tăiate și permanent păstrate în curățenie. În murdăria ce se adună sub unghii, deseori se rețin microbi.

Curățirea zilnică a dinților cu pastă de dinți apără dinții de deteriorarea lor timpurie, întărește gingiile și
elimină mirosul neplăcut din gură. Curățirea dinților se face doar cu peria personală, în direcția de sus în jos. Dinții trebuie curățați dimineața și seara, dar și după fiecare masă, dacă aveți posibilitatea.

Stil de viață sănătos

1. Respectați principiile unei nutriții optime (cantități potrivite, variate și echilibrate).

Chiar dacă există sute de teorii ale unei diete sănătoase, cu informații mai mult sau mai putin înțelese,
sunt patru principii de bază referitoare la dieta de care trebuie să ții cont pentru a duce un stil de viață
sănătos:

Mâncați alimente integrale, neprocesate.

Este aproape imposibil de evitat toate chimicalele și alimentele procesate din meniul zilnic, însa trebuie
încercat consumarea a cât mai puține din astfel de produse. În general, ceea ce intră în stomac ar trebui să
aibă un singur ingredient: fructe, legume, nuci, unele tipuri de carne. A se evita carbohidratii albi și
zahărurile din meniu. Reducerea cantității de pâine, paste, prăjituri, produse de patiserie, cereale cu
arome, cartofi prăjiti și așa mai departe.

Varietatea în dietă.

Organismul nostru este complex și are nevoie de o cantitate variată de nutriente pentru a funcționa corect. Prin urmare, trebuie consumate produse din mai multe grupuri alimentare. Este nevoie de toți cei trei principali macronutrienți: proteine, grăsimi, carbohidrați. Conform unor cercetători, cele mai sănătoase diete sunt cele bogate în grăsimi sănătoase și scăzute în carbohidrați. Este important a se consuma și produse care conțin acizi grași Omega-3: pește gras precum somonul, semințe de in, nuci, fasole, soia. De asemenea, sunt importanți și micronutrienții: toate vitaminele și mineralele de care organismul are nevoie pentru a funcționa optim.

Consumați cantități mari de legume.

Cele mai multe legume sunt bogate în vitamine și minerale. Încearcați să consumați cât mai multe tipuri de legume, de diferite culori. Foarte sănătoase sunt legumele cu frunze, cum ar fi spanacul, dar și legumele crucifere precum conopida, broccoli și varza.

Și fructele sunt importante în dietă deoarece sunt bogate în antioxidanți și nutrimente, însă unele conțin mult zahăr și de aceea trebuie consumate cu moderație.

2. Practicați orice activitate fizică.

Pentru a avea o viață lungă și fără boli, alături de o dietă sănătoasă, mai este nevoie de activitate fizică. Încearcați să faceți sport de două ori pe săptămână.

3. Oferiți organismului suficient timp să se odihnească (relaxare, somn).

Este important să vă treziți în fiecare dimineată la aceeași oră și să mergeți la culcare când vă simțiți obosiți. Dacă respectați acest principiu timp de câteva zile, organismul se va regla și vă veți simți mai plini de energie pe zi ce trece.

4. Eliminați stresul

Stresul afectează starea de sănătate a organismului. Există numeroase metode prin care puteți să țineți sub control stresul, de la yoga și meditație până la practicarea unor sporturi. Găsiți cea mai eficientă modalitate care vă ajută să vă relaxați și să nu vă mai gândiți la probleme.

Puteți chiar să mergeți la cursuri de management al stresului sau la un psiholog, dacă considerați că nu reușiți să eliminați stresul și aveți nevoie de ajutor calificat. Nu este o rușine să apelați la astfel de soluții, ba chiar este indicat în ziua de azi când ne acordăm atât de puțin timp pentru propria persoană.

5. Fiți o persoană moderată.

Ultimul principiu al unui stil de viată sănătos este moderația, însă moderația nu se aplică doar la consumul de alcool sau alte vicii. Suprasolicitarea la locul de muncă, obsesia de slăbire și chiar mersul prea des la sala de fitness reprezintă alte obiceiuri nesănătoase de care trebuie să țineți cont.

ANUNȚ

Având în vedere situația epidemiologică actuală, în vederea minimalizării contactului între pacienți, cabinetele …

Ghid obstetrico-ginecologic pe timpul pandemiei de coronavirus

Ambulatoriul de specialitate obstetrică-ginecologie din Policlinică Reguli care asigură siguranța pacientelor și personalului …

Mulțumiri pentru sprijin

Mulțumesc omenia și decizia izvorâtă din caracterul uman de a sprijini spitalul nostru.